, .
partlycloudy_day -1.7℃
Vārda dienu svin: Baiba, Barbara, Barba

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājās par 0,4 %

Oficiālās statistikas portāls , 11-03-2024
Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājās par 0,4 %

2024. gada februārī, salīdzinot ar 2023. gada februāri, vidējais patēriņa cenu līmenis* palielinājās par 0,4 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2024. gada februārī, salīdzinot ar 2023. gada februāri, bija veselības aprūpei (+0,4 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,4 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,4 procentpunkti), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-1,5 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 1,5 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija cūkgaļai (+8,8 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+4,6 %), gaļas izstrādājumiem (+3,5 %). Cenas pieauga svaigiem dārzeņiem (+5,3 %), olīveļļai (+29,9 %), konditorejas izstrādājumiem (+4,4 %), svaigiem augļiem (+3,8 %), maizei (+2,2 %), saldumiem (+21,1 %), augļu un dārzeņu sulām (+10,4 %), kartupeļiem (+11,5 %), kafijai (+2,4 %), saldējumam (+6,5 %), šokolādei (+4,0 %). Savukārt cenu kritums bija piena produktiem (-10,6 %), pienam (-9,1 %), sieram un biezpienam
(-4,5 %), miltiem un citiem graudaugiem (-9,8 %), augu eļļai (-15,6 %), olām (-5,7 %), jogurtam (-4,5 %), kā arī sviestam (-6,3 %).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 5,0 %. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 5,0 %, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 5,0 %.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 8,1 %. Gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai (-19,4 %). Cenas samazinājās elektroenerģijai (-7,3 %), cietajam kurināmajam (-17,3 %), dabasgāzei (-19,2 %), kanalizācijas pakalpojumiem (-12,2 %) un ūdensapgādei (-3,1 %). Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+7,5 %), mājokļa īres maksa (+9,8 %) un atkritumu savākšana (+16,2 %). Dārgāki bija arī mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 6,7 %. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi un medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 5,7 %. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tai skaitā cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem – par 6,3 %, ēdnīcu pakalpojumiem – par 5,5 % un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem – par 4,8 %. Gada laikā sadārdzinājās arī viesnīcu pakalpojumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 4,6 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāki bija frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi un uzturēšanās maksa veco ļaužu pansionātos.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, televīzijas abonēšanas maksai, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, apģērbiem, barībai lolojumdzīvniekiem, kompleksajiem telekomunikāciju pakalpojumiem. Savukārt lētāka bija degviela (-1,8 %) un personālie datori.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,1 %.

2024. gada februārī, salīdzinot ar 2024. gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,1 %. Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,1 procentpunkts), dažādu preču un pakalpojumu grupai (-0,1 procentpunkts), apģērbam un apaviem (-0,1 procentpunkts).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 0,2 %. Akciju ietekmē vidējais cenu līmenis kritās sieram un biezpienam (-3,6 %), kafijai (-3,8 %), maizei (-1,2 %), lielākoties baltmaizei, piena produktiem (-2,4 %), galvenokārt skābajam krējumam, augu eļļai (-3,9 %) un jogurtam (-1,6 %). Lētāki bija milti un citi graudaugi (-3,6 %). Svaigiem augļiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,4 %. Savukārt cenu kāpums bija svaigiem dārzeņiem (+2,6 %) un kartupeļiem (+7,9 %). Noslēdzoties akcijām, dārgākas bija olas (+5,8 %), mājputnu gaļa (+2,1 %), šokolāde (+2,2 %), piens (+1,2 %), saldumi (+3,5 %) un gaļas izstrādājumi (+1,4 %). Mēneša laikā sadārdzinājās arī augļu un dārzeņu sulas (+5,8 %) un atspirdzinošie dzērieni (+3,5 %).

Apģērbu un apavu grupā cenas samazinājās par 1,3 %. Ziemas sezonas preču atlaižu un izpārdošanu ietekmē vidējais cenu līmenis apaviem kritās par 4,3 % un apģērbiem par 0,3 %.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 0,8 %. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija elektroenerģijai (-4,1 %) un siltumenerģijai (-0,3 %). Savukārt cenas pieauga atkritumu savākšanas pakalpojumiem vidēji par 2,7 %.

Veselības aprūpes grupā cenas pieauga par 0,6 %. Sadārdzinājās farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi un ārstu speciālistu pakalpojumi.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 2,6 %, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kāpums par 5,0 %. Dīzeļdegvielas cenas palielinājās par 5,5 %, benzīna – par 4,9 %, bet auto gāzes – par 1,0 %. Dārgāki bija pasažieru aviopārvadājumi.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 1,8 % sadārdzinoties televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un barībai lolojumdzīvniekiem. Savukārt cenu kritums bija personālajiem datoriem.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas samazinājās par 1,6 %. Galvenokārt akciju ietekmē lētākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi. Lētāki bija arī bērnu aprūpes pakalpojumi. Savukārt no 12. februāra pieauga personas identifikācijas dokumentu izsniegšanas maksa.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija kompleksajiem telekomunikāciju pakalpojumiem, savukārt cenu kritums bija pirmsskolas izglītībai, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un mājokļa mēbelēm.

Cenu pārmaiņas patēriņa grupās

(procentos)

Grupas

Cenu pārmaiņas 2024. gada februārī, salīdzinot ar:

2023. g.

februāri

2023. g.
decembri

2024. g.
janvāri

Kopā

0.4

0.9

0.1

pārtika

1.5

1.3

-0.2

alkohols, tabaka

5.0

0.3

-0.3

apģērbs, apavi

1.3

-6.1

-1.3

mājoklis

-8.1

1.7

-0.8

mājokļa iekārta

3.5

0.4

-1.5

veselība

6.7

2.5

0.6

transports

-0.3

1.5

2.6

sakari

0.7

1.0

1.0

atpūta, kultūra

2.7

2.2

1.8

izglītība

5.1

-2.6

-3.1

restorāni, viesnīcas

5.7

0.1

0.2

dažādas preces un pakalpojumi

4.6

1.3

-1.6

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2024. gada februārī bija par 43,4 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 43,7 %, bet pakalpojumiem – par 40,5 %.

Informāciju par patēriņa cenu pārmaiņām 2024. gada martā paziņos 9. aprīlī.

*Gada inflācija atspoguļo patēriņa cenu pārmaiņas, salīdzinot pārskata mēneša vidējo cenu līmeni ar iepriekšējā gada atbilstošā mēneša vidējo cenu līmeni.

 

 

 

 

Iesakām izlasīt Skatīt vairāk
Gaidāms de minimis atbalsta palielinājums lauksaimniekiem
Gaidāms de minimis atbalsta palielinājums lauksaimniekiem

Eiropas Komisija 2024. gadā ir izstrādājusi grozījumus lauksaimniecības de ...

Aktualizē Riska fonda izveidi Latvijā
Aktualizē Riska fonda izveidi Latvijā

8.jūlijā, Zemkopības ministrija (ZM) pēc š.g. 18.jūlija Lauksaimnieku konsu...

Andris Lāriņš: Trinot nazi...
Andris Lāriņš: Trinot nazi...

Ja nepatraucēs nekas negaidīts, 6. jūnijā ECB varētu “nogriezt” nelielu daļ...

SEB atklāj 20 miljonu eiro finansējumu uzņēmumiem – nākamajiem vienradžiem
SEB atklāj 20 miljonu eiro finansējumu uzņēmumiem – nākamajiem vienradžiem

Latvijas uzņēmumiem ir starptautiskas konkurētspējas potenciāls un visi pri...