, .
partlycloudy_night 15.6℃
Vārda dienu svin: Gints, Uvis

Iecerēts samazināt traktortehnikas vadītāju kategoriju skaitu

Elīna Andiņa , 18-06-2021
Iecerēts samazināt traktortehnikas vadītāju kategoriju skaitu

Saimnieks LV / 2018.gads (Februāris.)

Šogad 4. janvārī apstiprināja Zemkopības ministrijas sagatavotos grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz samazināt traktortehnikas vadītāju kategoriju skaitu, vienlaikus precizējot traktortehnikas vadītāja apliecības iegūšanas kārtību.

Izmaiņas likumā paredz apvienot vairākas traktortehnikas kategorijas vienā kategorijā, tādējādi samazinot pašreizējo traktortehnikas kategoriju skaitu līdz četrām. Līdz ar izmaiņām traktortehnikas kategoriju grupējumā plānots arī mainīt traktortehnikas kategoriju nosaukumus, aizstājot burtus A, B, C, D, E, F, G, un H ar saīsinājumiem TR1, TR2, TR3, un TR4, lai nedublētos ar autovadītāju kategorijām Latvijā un Eiropas Savienībā.

Traktortehnikas vadītāju kategorijas pēc traktortehnikas specifikācijas un to galvenā izmantojuma veida plānots grupēt šādi:
• lauksaimniecībā izmantojamā traktortehnika (TR1 un TR2);
• mežkopībā izmantojamā traktortehnika (TR3);
• būvniecībā izmantojamā traktortehnika (TR4).

Turpmāk tāpat kā līdz šim saglabāsies traktortehnikas masas dalījums: TR1 traktortehnikas kategoriju un traktortehnikas vadītāju tiesības varēs iegūt no 16 gadiem traktortehnikai ar pilnu masu līdz 7500 kg un no 17 gadiem – pārējai traktortehnikai. Mainot traktortehnikas vadītāja apliecību un iegūstot jauno kategoriju, paplašināsies kategorijas traktortehnikas grupa, tāpēc persona būs tiesīga vadīt plašāku traktortehnikas klāstu.

Līdzšinējā C un H kategorija (ekskavatori, pašgājējiekrāvēji un speciālā pašgājējtehnika) tiks iekļauta visās kategorijās, jo šīs tehnikas izmantošana ir ļoti svarīga visās nozarēs. D kategorija (lauksaimniecības pašgājējmašīnas) tiks iekļauta TR1 un TR2 kategorijā, jo traktorus un lauksaimniecības pašgājējmašīnas darbā izmanto pamatā vienas nozares pārstāvji – lauksaimnieki, savukārt E kategorija tiks iekļauta TR4 kategorijā, jo tās ir ceļu būves mašīnas.

Plānots, ka izmaiņas likumā arī atvieglos darbu attiecīgās nozares darba devējiem, jo traktortehnikas vadītāju kategorijas būs sagrupētas pēc traktortehnikas specifikācijas un to galvenā izmantojuma veida.

Likumprojekts Grozījumi Ceļu satiksmes likumā vēl jāapstiprina Saeimai.

Skaidro Zemkopības ministrijas Lauksaimniecības departamenta Lauksaimniecības ilgtspējīgas attīstības nodaļas vecākais referents Adris Bumbuls:
– Ideja par traktortehnikas kategoriju maiņu radās jau pirms dažiem gadiem, kad nevalstiskās organizācijas vērsās pie Zemkopības ministrijas ar ierosinājumu samazināt kategoriju skaitu, jo to šķita par daudz un pārāk sadrumstalotas.

Nozarē parādījās problēma, ka ir grūti atrast vadītāju, kuram ir attiecīgās kategorijas transporta līdzekļu apliecība, bet daudz vieglāk ir atrast tādu darbinieku, kuru var apmācīt pats darba devējs vai arī kurš to ir izdarījis pats, prot un var braukt. Vēl viens arguments bija, ka nepieciešamie kursi ir dārgi, vienam cilvēkam izmaksā no 350 līdz 600 EUR, lai iegūtu vienu kategoriju. Dažkārt kursi nesniedza vajadzīgo kvalitāti, jo arī pēc tiem šis vadītājs parasti ir vēl papildus jāapmāca. Turklāt vienai kategorijai nepieciešams plašs tehnikas klāsts un skolas, kas veic studentu apmācību, nevar nodrošināt pilnvērtīgu teorētisku un praktisku vadītāju apmācību darbam ar konkrēto traktortehnikas vienību. Piemēram, lai iegūtu D kategoriju – lauksaimniecības pašgājējmašīnas, labākā gadījumā mācīja strādāt ar graudu kombainu, bet ir taču arī citi kombaini, piemēram, lopbarības sagatavošanas kombaini, tehnisko kultūru novākšanas kombaini, kā arī citas pašgājējmašīnas. Nozare ir specifiska, un mašīnu ir daudz, tāpēc, protams, nav nepieciešams mācīties uz pilnīgi visām iespējamām mašīnām, ja pats darba devējs ir gatavs konkrēto darbinieku apmācīt. Šobrīd ir uzskats, ka ir vajadzīga vismaz B kategorijas traktortehnikas vadītāja apliecība, ka cilvēks pārzina ceļu satiksmes noteikumus un tehnikas vadību, bet konkrētas praktiskās zināšanas darba devēji ir gatavi apmācīt paši.

Jaunā sistēma paredz, ka zem vienas jaunās kategorijas būs vairākas iepriekšējo kategoriju braukšanas tiesības. Tas arī nozīmē, ka, mainot vadītāja apliecību, piemēram, ar B kategoriju, cilvēks bonusā saņems vēl pārējās, kas ietilpst jaunajā kategorijā un iepriekš viņam nav bijušas. Savu prasmi izmantot konkrēto kategoriju viņš varēs pierādīt savam darba devējam. Neviens darba devējs tāpat neuzticēsies darba ņēmējam, tikai pamatojoties uz viņa apliecību. Šāda tehnika ir pietiekami sarežģīta un dārga, lai to darbiniekam uzticētu uzreiz, noteikti sākumā būs testi un pārbaudes. Darba devēji parasti neuzticas skolas izsniegtajai apliecībai, jo ne visas skolas pret apmācībām izturas ar pilnu atdevi. Ne visu arī ir iespējams iemācīt, jo tehnoloģijas mainās, nemitīgi attīstītās. Darba devējiem būs daudz ērtāk, ja kategoriju būs mazāk.

Šobrīd nevienam savas apliecības speciāli nav jāmaina. Ja cilvēku apmierina viņa apliecībā rakstītais, tad šo apliecību var lietot līdz tās derīguma termiņa beigām. Taču, ja ir vēlme saņemt papildu kategorijas, tad vadītāja apliecība ir jāmaina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iesakām izlasīt Skatīt vairāk
Jelgavā top zirņu proteīna ražotne
Jelgavā top zirņu proteīna ražotne

Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība LATRAPS parakstījusi ie...

Seši ieteikumi gudrākai saimniekošanai
Seši ieteikumi gudrākai saimniekošanai

Lauksaimniekam ir svarīgi zināt, kādas atbalsta iespējas pieejamas saimniec...

Finansējums lauksaimniekiem – neizmantotās iespējas grāmatvedības dēļ
Finansējums lauksaimniekiem – neizmantotās iespējas grāmatvedības dēļ

Lauksaimniecība ir viena no svarīgākajām Latvijas ekonomikas nozarēm, kurā ...

Vai zemnieku saimniecībā var būt kolektīva saliedēšanas pasākumi?
Vai zemnieku saimniecībā var būt kolektīva saliedēšanas pasākumi?

Jautājums: Zemnieku saimniecība (ZS) kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta...