, .
cloudy 0.7℃
Vārda dienu svin: Ilze, Ildze, Izolde

Audi quattro

Kristaps Menniks , 29-10-2020
Audi quattro

Audi lepnuma – quattro visu riteņu piedziņas sistēmas vēsture stiepjas vairāk nekā 40 gadu garumā, kuru laikā pilnpiedziņas sistēma ir pierādījusi savu pārākumu gan sportā, gan ikdienas lietošanā, nodrošinot izcilu vadāmību, saķeri apgrūtinātos braukšanas apstākļos un sniedzot drošību gan braucējiem, gan pasažieriem.

quattro pirmsākumi meklējami tālajā 1976./1977. gadu ziemā, kad Audi  inženieri veica izmēģinājuma braucienus, salīdzinot militāro automobili Volkswagen Iltis ar visu riteņu piedziņu un tā laika inovatīvākos un jaudīgākos Audi auto prototipus ar priekšējo riteņu piedziņu. Neskatoties uz Iltis nelielo jaudu, tas izcēla visu riteņu piedziņas pārākumu sniegotajos un slidenajos Zviedrijas ceļos. Kopš pirmajiem izmēģinājuma braucieniem pagājuši vairāk nekā 40 gadi, bet quattro pilnpiedziņa arī šodien ir viena no pieprasītākajām Audi tehnoloģijām, ko izvēlējušies vairāk nekā 8 miljoni cilvēku visā pasaulē.

Audi pirmais modelis ar quattro pilnpiedziņu – Audi quattro  –  debiju piedzīvoja 1980. gadā Ženēvā – vienā no pasaules prestižākajiem autošoviem. Lai arī sākotnēji quattro automobiļus bija plānots ražot nelielā daudzumā, interese un augstais pieprasījums pēc tiem pārvērta Audi quattro par pilnvērtīgu sērijveida produktu, kas laika gaitā tika arvien pilnveidots un ražots līdz pat 1991. gadam.

Izmantojot jauniegūtās zināšanas, Audi burtiski satricināja autosporta pasauli, aizgājušā gadsimta 80. gadu sākumā izcīnot divus pasaules rallija čempionu titulus braucēju un divus ražotāju ieskaitē, tādējādi mainot rallija pasauli uz visiem laikiem, uzstādot Paikspīkas kalnā braukšanas rekordus ASV, kā arī vēlākos gados gūstot neskaitāmas uzvaras dažādos autošosejas čempionātos. quattro uzvaras gājiens turpinājās arī nesenā pagātnē, kad 2016. gadā zviedru autosporta leģenda Matiass Ekstroms ar Audi S1 quattro EKSRX izcīnīja pasaules rallijkrosa čempiona titulu.

Taču quattro nav tikai sportiskas un azartiskas braukšanas priekšrocība. Visu riteņu piedziņa Audi modeļos sevi ir pierādījusi kā izveicīgu palīgu un drošības garantu ikdienas braucienos, it īpaši reģionos, kur novērojamai krasi mainīgi gadalaiki un apgrūtināti braukšanas apstākļi. quattro ir dzimis sniegotos ceļos, taču tas nebaidās dubļu, meža taku, grants ceļu vai citu izaicinājumu, kas var gadīties tā ceļā. Apvienojumā ar paaugstināto klīrensu, ko piedāvā allroad un Q sērijas modeļi, quattro kļūst par īstu palīgu jebkurā ikdienas brauciena situācijā.

quattro tehnoloģija
quattro sistēmas pirmsākumos tika izmantoti diferenciāļi ar manuālu bloķēšanu, taču, attīstot pilnpiedziņas tehnoloģiju, Audi 1986. gadā sāka izmantot Torsen tipa diferenciāli starp priekšējo un aizmugurējo asi, savukārt 2005. gadā Audi patentēja un modeļos ieviesa Crown tipa planetāro diferenciāli, kas nodrošina asimetrisku un dinamisku jaudas sadalījumu, tādējādi radot vēl pārliecinošāku un efektīvāku braukšanas pieredzi. Audi automātiski bloķējamo centrālo diferenciāļu attīstība turpinās arī šodien, un tie tiek uzskatīti par vilces kontroles un braukšanas dinamikas etalonu industrijā.

Audi attīsta quattro tehnoloģiju jau vairāk nekā 40 gadus, kļūstot par panākumiem bagātāko premium klases pilnpiedziņas automobiļu ražotāju pasaulē. Visu riteņu piedziņa šobrīd pieejama  vairāk nekā 100 Audi modeļos, un atkarībā no auto modeļa tiem tiek uzstādīts piemērotākais quattro sistēmas risinājums. Standarta aprīkojumā quattro piedziņa tiek uzstādīta Audi Q5, Q7, A4 allroad quattro, A6 allroad quattro, A8, R8, visiem S, RS modeļiem un pat e–tron, kurā tiek izmantota jaunākā quattro sistēmas versija ar atsevišķiem elektromotoriem katrai asij. Savukārt gandrīz visiem citiem Audi modeļiem quattro piedziņa ir pieejama papildaprīkojumā.

Mūsdienās quattro pilnpiedziņu autobraucēji galvenokārt izvēlas papildu drošības un efektivitātes dēļ. Sliktos laikapstākļos vai nelabvēlīga ceļa apstākļos quattro sistēmas reaģē atbilstoši ceļa segumam un sadala griezes momentu starp visiem četriem riteņiem, pievadot jaudu riteņiem ar vislabāko saķeri un nodrošinot nemainīgi stabilu auto vadāmību un drošu ceļu līdz nākamajam galamērķim.

 

 

 

 

 

Komentāri


Jūsu komentārs

Iesakām izlasīt Skatīt vairāk
Kā vislabāk izmantot šī gada skābbarību?
Kā vislabāk izmantot šī gada skābbarību?

Kā izrādās, govis jau ir pieradušas pie maisītā barības raciona, tā sauktā ...

Labas teļu audzēšanas prakses piemēri lielajās fermās
Labas teļu audzēšanas prakses piemēri lielajās fermās

Runājot par jaundzimušo teļu aprūpi, kā svarīgāko darbu visbiežāk uzsver sa...

Laikus diagnosticēts mastīts – atmaksājas
Laikus diagnosticēts mastīts – atmaksājas

Vēl aizvien Latvijas piensaimniekiem galvassāpes sagādā tesmeņa iekaisums j...

Meža audzēšanas riski Latvijā
Meža audzēšanas riski Latvijā

Latvijas teritorijā mežiem jau ilgu laiku bija un būs liela nozīme tautsaim...