, .
lightrain 8.4℃
Vārda dienu svin: Līksma, Bārbala

Alūksnē kokzāģētavā ripo Latvijā pirmais Manitou MC 18–4 pilnpiedziņas iekrāvējs

Anda Purviņa , 07-04-2021
Alūksnē kokzāģētavā ripo Latvijā pirmais Manitou MC 18–4 pilnpiedziņas iekrāvējs

Saimnieks LV / 2019.gads (Marts.)

Februāra sākumā, dodoties Alūksnes virzienā un nogriežoties no Pleskavas šosejas, ceļa malās redzami sniega vaļņi, kas liecina – daba šejieniešus nelutina. Kokapstrādes uzņēmuma Alūksnes koks īpašnieks Indulis Kārkliņš radis risinājumu šiem pārbaudījumiem, pirms pusgada iegādājoties Latvijā pirmo Manitou MC 18–4 pilnpiedziņas dakšveida iekrāvēju.

Labākais risinājums skarbiem darba apstākļiem
SIA Alūksnes koks dibināts 2002. gadā un nodarbojas ar zāģmateriālu ražošanu. Tas pēdējos gados ir attīstījies par vienu no lielākajiem kokapstrādes uzņēmumiem Alūksnes apkaimē. „Iepērkam baļķus, zāģējam, ēvelējam dēļus, iegūstot dažādu izmēru zāģmateriālus celtniecībai, mēbeļu ražošanai, kā arī taras sagataves. Mums ir plašs dārza elementu klāsts – sētu, komposta, smilšu un puķu kastu sagataves. Lielākā daļa − 95% produkcijas nonāk ārzemju tirgos, nedaudz ražojam vietējiem meistariem,” stāsta Indulis Kārkliņš. Alūksnieši pārstrādā 800–1000 m³ apaļkoksnes mēnesī, no tā iegūst apmēram 400 m³ zāģmateriālu. No ražošanas blakusproduktiem tiek ražota šķelda, savukārt skaidas pārtop koksnes granulās. Uzņēmumā strādā 25 darbinieki.

Ražotne nav iedomājama bez tehnikas – visu laiku kaut ko vajag pievest, aizvest, pacelt, iekraut un izkraut. Arī Alūksnes koks nav izņēmums, stāsta pats saimnieks: „Pievešanas un izkraušanas darbiem ilgu laiku īrējām divus ne visai jaunus un ne visai jaudīgus industriālos iekrāvējus, kam mūsu apstākļi bija par smagiem – ziemā bieži iestiga dziļajā sniegā, savukārt pavasaros un rudeņos ar traktoru bija jāvelk ārā no dubļiem. Arī tehnikas nomas maksas nebija mazas. Tāpēc jau pamazām sliecāmies uz savas iekraušanas tehnikas iegādi, bet neviens uzņēmums nepiedāvāja mūsu prasībām atbilstošas mašīnas, līdz pērn INTRAC Latvija prezentēja savu jauno produktu Manitou MC 18–4 pilnpiedziņas kompaktiekrāvēju. Iegādājāmies to līzingā pērnajā rudenī un esam ļoti apmierināti.”

Alūksniešiem nu jau būtu grūti iedomāties savu ikdienu bez jaunā iekrāvēja, jo tas apkalpo visu ražošanas procesu – aizved gatavās dēļu pakas, pieved nomaļus uz pārstrādi, aizved klučus uz šķeldošanu, uzkrauj smagās mašīnas un veic virkni citu darbu. Kā septiņos no rīta to iedarbina, tā vakarā tikai apstādina. „Mums bija vajadzīgs neliels, bet jaudīgs iekrāvējs, un var teikt, ka Manitou MC 18–4 izpilda mūsu vēlmes – paceļ, ko vajag, un pārvieto, kur vajag,” stāsta Indulis Kārkliņš.

Iekrāvēja tehniskie parametri
Jaunais Manitou MC 18–4 ir ražots Francijā. Kompaktiekrāvējam ir divi braukšanas režīmi – pilnpiedziņas un priekšpiedziņas. Pilnpiedziņu var pārslēgt ar slēdzi, kas palīdz samazināt pagriešanās rādiusu, ekonomēt degvielas patēriņu un palielināt braukšanas ātrumu līdz 25 km/h. Piedziņu nodrošina hidromotors uz katru riepu. Plaša ergonomiska kabīne ar panorāmas stiklu nodrošina nevainojamu un drošu pārredzamību. Kabīnē ir augsts komforta līmenis, kas ir būtiski, operatoram strādājot vairākas stundas dienā. Visklusākā šobrīd tirgū pieejamā kompaktiekrāvēja kabīne ar ļoti zemu trokšņu līmeni. Manitou MC 18–4 kompaktiekrāvējam ir jaudīgs, 35 ZS Kubota dzinējs. Hidrostatiskā transmisija nodrošina augstu darba precizitāti un degvielas ekonomiju.

„Riteņi šim iekrāvējam ir salīdzinoši lieli, tāpēc tas labi brauc gan pa sniegu, gan dubļiem. Pilnpiedziņu pieslēdz tikai ekstremālākās situācijās. Iekrāvēju izvēlējāmies ar kabīni, jo laikapstākļi mūs Latvijas ziemeļos nelutina – dažreiz mašīna jāuzkrauj arī mīnus 20 grādos. Savukārt kabīnē iekšā ir silts un kluss, nedzird motora troksni, jo šī ir viena no klusākajām rūpnieciski ražotajām kabīnēm ar plašu panorāmas stiklu, kas nodrošina labu pārredzamību,” ar jaudīgā iekrāvēja tehniskajiem parametriem ir apmierināts tā saimnieks. Pagaidām šāds pilnpiedziņas iekrāvējs ir vienīgais Latvijā, bet ir jau veikti vairāki šī modeļa pasūtījumi.

Plusi un ieguvumi
Jautāts par jaunās tehnikas pozitīvajām īpašībām, kā pirmo kokapstrādes uzņēmuma saimnieks min pilnpiedziņu, kurai seko komfortablā kabīne un izturīga kariete, pie kuras stiprinātas dakšas. „Masts ir stiprināts pie rāmja, tāpēc var izturēt vairāk triecienu, kas rodas, braucot pa nelīdzenu virsmu. Atšķirībā no iepriekšējiem iekrāvējiem šis ir ar pneimatiskajām riepām, kas nav mazsvarīgi, īpaši braucot pa bedrainu un nelīdzenu teritoriju, jo nobraukto kilometru skaits ātri vien sakrājas. Manitou MC 18–4 ir salīdzinoši viegls – tas sver tikai 3.5 t,” Indulis Kārkliņš slavē izturīgo darba zirgu.

Manitou pilnpiedziņas iekrāvējs ir teju vai visurgājējs un noderēs gan lauksaimniekiem, dārzeņu audzētajiem, zivsaimniekiem, gan celtniekiem: „Tam ir augsts klīrenss – 30 cm, kas šobrīd ir tirgū augstākais pieejamais šāda veida tehnikai. Citiem industriālajiem iekrāvējiem, kas pārsvarā paredzēti izteikti līdzenām virsmām, klīrenss ir apmēram 10–11 cm. Ar tik zemu tehniku iebraucot bedrē, tur var arī palikt. Ne tā kā ar Manitou MC 18–4, kas ir piemērots agresīviem apstākļiem.”

Neskatoties uz iekrāvēja pilnpiedziņu, degvielas patēriņa ziņā tas ir taupīgāks nekā iepriekšējās tehnikas vienības. Ieguvumi ir gan ražošanā, gan apkopē, jo eļļa jāmaina tikai vienā vietā un visu var ātri paveikt,” gandarīts zāģētavas saimnieks.

Manitou ražotājs sola, ka šoruden tirgū parādīsies vēl citi MC kompaktiekrāvēju modeļi ar celtspēju virs 1.8 t.

SIA Alūksnes koks īpašnieks Indulis Kārkliņš un INTRAC Latvija pacēlājteh-nikas pārdošanas speciālists Ivo Zīle.

Ar skatu nākotnē
Iegādājoties tik izturīgu un jaudīgu tehniku, ražošanā par ikdienas darbiem vairs nav tik daudz bažu un var padomāt arī par uzņēmuma attīstību, jo pastāvēs, kas mainīsies. Un tā Alūksnes koks šogad sācis attīstīt jaunu produktu – kamīnmalkas ražošanu. To šeit apkaimē neviens vēl neražo, tāpēc arī nav tik liela konkurence uz kamīnmalkas apaļkoku. Februāra sākumā jau bija sazāģēti pirmie kubikmetri. „Nomājam speciālu malkas zāģi – skaldītāju, kas sazāģē baļķi noteikta garuma klucīšos un saskalda vajadzīgā izmēra pagalēs. Tad malku kaltē līdz noteiktam mitrumam un pako kastēs vai maisos. Kamīnmalku ražosim eksportam, bet tā, kas neizturēs kvalitātes prasības, paliks vietējam tirgum. Kritēriji kamīnmalkai ir izteikti stingri, piemēram, 12 cm resnu baļķi drīkst skaldīt uz pusēm, iegūstot divas šķilas, savukārt, 15 cm resnus apaļkokus jāprot sadalīt četrās vienādās daļās. Stingri noteikumi ir arī attiecībā uz mitruma saturu un iepakojumu. Pagaidām gan kalti, gan darba telpas nomājam, jo esam jauni spēlētāji kamīnmalkas tirgū un, pirms veikt investīcijas, jāsaprot, kā viss attīstīsies,” pārliecināts SIA Alūksnes koks īpašnieks Indulis Kārkliņš.

 

 

 

 

 

Iesakām izlasīt Skatīt vairāk
Kombinētā piena – gaļas liellopu šķirne Simentāle
Kombinētā piena – gaļas liellopu šķirne Simentāle

Piena lopkopībā diezgan bieži sastopamies ar apzīmējumu kombinētās šķirnes....

Domāt, mainīties un pastāvēt
Domāt, mainīties un pastāvēt

Lauksaimniecības nozaru un zemnieku saimniecību attīstībā bieži varam pārli...

SIA "Griezes Lejnieki" laiku lokos
SIA "Griezes Lejnieki" laiku lokos

Latvijas piensaimniecību pēdējo divdesmit, trīsdesmit gadu laikā skārušas ...

Enerģijas uzglabāšanas sistēmas lauksaimniecībai
Enerģijas uzglabāšanas sistēmas lauksaimniecībai

Ar katru gadu elektroenerģija kļūst aizvien būtiskāks resurss jebkurā saimn...